Державний стандарт зобов'язує забезпечувати
практико-орієнтовану діяльність учнів з вивчення визначених питань, соціальну та особистісну значимість цієї
діяльності. У рамках практичної діяльності школярів з вивчення і збереження
природи рідного краю, спостереження й оцінки екологічного стану навколишнього
природного середовища виховуються необхідні ціннісні орієнтації у ставленні до природного середовища. Усе це підвищує виховний
потенціал природничої освіти.
Програмою передбачено залучення школярів до проектної
діяльності, мета якої навчити учнів самостійного, критичного
мислення; міркувати, використовуючи знання фактів, закономірностей науки,
робити обґрунтовані висновки; приймати самостійні аргументовані рішення;
навчити працювати в команді, виконуючи різні соціальні ролі.
Міні-проекти,
які запропоновані учням, - це доступні творчі завдання, що виконуються на
уроках біології, природознавства у формі
колективних творчих справ. Усі запропоновані міні-проекти мають, як правило,
короткотерміновий характер та інтегрований зміст. Тому тривалість виконання
проекту доцільно обмежити одним уроком (можливо, спареними уроками) або
одним-двома тижнями в режимі урочно-позаурочних занять.
Проектна
технологія навчання сприяє самостійній діяльності учнів щодо розв’язання тієї
чи іншої проблеми з використанням різноманітних засобів інтеграції знань і
вмінь з різних галузей. Результати виконаних проектів мають бути безпосередньо
пов’язані з реальним життям.
Форма
представлення проекту може бути різна: теоретичне розв’язання проблеми, діюча
модель, плакат, екологічний знак, план дій, результат, готовий до впровадження,
тощо..
При
організації проектної діяльності можлива не тільки індивідуальна, самостійна,
але і групова робота учнів. Це дозволяє формувати комунікативні навички та
вміння. Постановка завдань, вирішення проблем підвищує мотивацію до проектної
діяльності і припускає: цілепокладання, предметність, ініціативність, оригінальність
у вирішенні пізнавальних питань, неординарність підходів, інтенсивність
розумової праці, дослідницький досвід.
На
семінарах–практикумах вчителів біології, природознавства впродовж навчального
року розглядалось питання «Використання проектних технологій на уроках біології та природознавства» З
основними принципами проектної діяльності вчителів біології ознайомив Вірста Андрій
Михайлович, вчитель біології Пнівської ЗОШ І-ІІІ ст. Учні Андрія Михайловича
неодноразові переможці учнівських олімпіад з екології та біології……
Працюючи над
проектом, діти вчаться самостійно мислити, знаходити і розв’язувати проблеми, у
них розвиваються здібності до прогнозування результатів, можливих наслідків
різних варіантів розв’язання проблеми, формується вміння встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки.
Учні навчаються планувати свою роботу, працювати в групі,
обговорювати висунуті ідеї, вислухувати пропозиції інших членів групи,
розподіляти завдання для виконання, ознайомлюються з вимогами до роботи
(кінцевого продукту), дізнаються про джерела здобуття інформації.
У
проектній діяльності проявляється індивідуальність дитини, вона може самостійно
визначитися у виборі способу діяльності. Учень, працюючи над проектом,
проходить стадії планування, аналізу, синтезу, активної діяльності.
Тематику
міні-проектів учитель може змінювати відповідно до матеріально-технічного
забезпечення, наявності власних цікавих дидактичних розробок, рівня
підготовленості класу, інтересів дітей, регіональних особливостей природи
рідного краю тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар